Om HannemannLund

 

HannemannLund har eksisteret siden 2011. Galleriet er drevet af kunstnerne Mette Hannemann og Jesper D. Lund.

Galleriets lokaler bruges både som atelier og udstillingsrum, hvilket gør besøget i galleriet til noget helt særligt. Ofte kan man opleve kunstnerne være i process med at skabe et nyt kunstværk, alt imens deres færdige malerier pryder væggene i galleriet. Er man interesseret i at høre nærmere ind til detaljerne omkring et bestemt værk, har man derfor også mulighed for at få en snak med værkets skaber, hvilket er med til at gøre oplevelsen hos HannemannLund til noget helt unikt.

HannemannLund Galleri udstiller primært egne værker af Mette og Jesper. De arbejder produktivt, hvilket skaber en god dynamik i galleriet og en løbende vekslen i udstillingerne. Derudover huser HannemannLund Galleri jævnligt forskellige events som relaterer til deres kunst og som er med til at skabe liv i lokalmiljøet på Værnedamsvej.

HannemannLund Galleri tilbyder, udover galleriets udstillede værker, ligeledes værker på bestilling. Herunder kan man bestille portrætbilleder og malerier. Kontakt os endelig for mere information.

 

Om Jesper D. Lund

Jesper D. Lund er billedkunstner med udspring fra Kunsthøjskolen i Holbæk i 1999. Han har siden studeret på Kunstakademiet i Genova. Jesper har blandt andet udstillet i Galerie Wolfsen (Aalborg), Galleri Veggerby (København), Art Copenhagen, Forum (København), Kunstnernes Sommerudstilling (Tirstrup) og Galleri Kirk (Aalborg).

Jesper D. Lund har de sidste år arbejdet med naturen og særligt med træerne som motiv i sine værker. Han undersøger naturens former og de mange muligheder, der ligger i at afbillede det, som altid er i forandring. Jesper arbejder med forskelligt materialevalg, farver og ved en leg med både det abstrakte og det naturalistiske. I løbet af sit virke har Jesper udviklet en unik maleteknik. Han begynder på sine værker ved at arbejde på deres bagside. Her skaber han figuration med en form for pasta, på rå hørlærred. Efterfølgende vender han værket til dets forside, som han maler over med harelim. Afslutningsvis maler han værket med oliemaling:

‘Da jeg opdagede muligheden for at arbejde med min teknik, startede jeg ud med andre motiver end blot natur. På en eller anden måde  havde det sin begrænsning for mig. Det, at det skulle ligne noget – et hus skulle nu engang ligne et hus! Med træerne var det anderledes. De var frie i deres form; de starter nedefra, men herfra og op er alt tilladt!’

Jesper inspireres af sine omgivelser og arbejder i dag, efter en rejse til syden,med agaveplanten som motiv. På samme måde som Jespers træer, giver agaven ham mulighed for at indkapsle en særlig stemning, hvor farverne er med til at definere værkets karakter.

Om Mette Hannemann

Mette Hannemann er uddannet på Danmarks Designskole (1984-86) og Det Kgl.Danske Kunstakademi (1986-93). Mette har blandt andet udstillet i Silvia White Gallery (New York), Kunstverein Coburg (Tyskland), Galleri Franz Petersen (Horsens), Galleri Veggerby (København), Galleri Kirk (Aalborg) samt Forårs- og Efterårsudstillingen på Charlottenborg (København).

I sit virke arbejder Mette i et krydsfelt mellem tradition og innovation. Hendes udforskning og leg med motiver, teknikker, farvevalg og materialer rummer ofte et glimt af fortidens mesterværker og hun lægger ikke skjul på sin inspiration fra klassiske malere som Gustav Klimt, Edward Hopper eller Bonnard. Mettes motiver spænder bredt fra naturalistiske portrætter og figurative elementer til mere abstrakte værker, hvor det er tilfældigheder der styrer det endelige resultat. Ud over maleri, arbejder Mette med Royal Copenhagen. Hos Royal Copenhagen har Mette kastet sig ud i at videreføre og forny platteteknikken med bland andet airbrush og skabelonteknik. På trods af Mettes meget alsidige virke, har hun et gennemgående personligt strøg som er let at genkende, uafhængigt af, om det er på porcelæn eller papir.

I øjeblikket er Mette optaget af tematikker som transparens og flygtighed i kontrast med et bastant materiale som guld. Herunder undersøger hun den marineblå farve, som kan opleves i Mettes blomstermotiver så vel som i hendes mere abstrakte værker.